Μια Αναδρομή Στα aRPG Που Αγαπήσαμε

...ή αλλιώς Από το Diablo στο Grim Dawn, 20 χρόνια δρόμος.

Δημοσιεύθηκε από τον Ανδρόνικο Κοκιαντώνη στις 05/01/2019.

Καλοκαίρι 2000. Οι πανελλήνιες έχουν επιτέλους τελειώσει και η αναμονή για την ανακοίνωση των βάσεων έχει ξεκινήσει. Μία μέρα εκεί που αράζουμε για καφέ, σκάει ένας φίλος και αρχίζει να μας λέει για ένα game που μόλις κυκλοφόρησε. Έχει πεντάλφες, λέει, και gothic ατμόσφαιρα. Διαλέγεις έναν παίκτη, λέει, και πολεμάς δαίμονες και απέθαντους. Μπορείς, λέει, να διαλέξεις ανάμεσα σε βάρβαρο, μάγισσα και νεκρομάντη. Όπως ήταν αναμενόμενο το ίδιο κιόλας βράδυ κάναμε κερκίδα στο δωμάτιό του βλέποντας τα opening cinematics.

Αυτό ήταν το Diablo 2 και εκείνη η πρώτη μου επαφή με τα aRPG.

Δεν μπορείς να πεις, προκαλεί δέος ακόμα και σήμερα…

Ως τότε η gaming εμπειρία μου περιοριζόταν στα Street Fighter, Tekken στα ουφάδικα και στα Age of Empires, Red Alert στο PC. Σήμερα έχοντας παίξει όλα τα παιχνίδια της σειράς Diablo, αλλά και άλλα του είδους, θέλω να μοιραστώ τις αναμνήσεις μου και την άποψή μου ως aRPG-ας πια. Αλλά πρώτα από όλα ας ξεκαθαρίσουμε το τι δεν είναι aRPG (Action Role Playing game) με παραδείγματα:

  • Το PUBg είναι Action αλλά δεν είναι role-playing game καθώς δεν έχει στοιχεία role playing.
  • Το WoW είναι role-playing game και ενώ έχει αρκετά στοιχεία action, το ΜΜΟ στοιχείο είναι αυτό που υπερτερεί των πάντων.
  • Το LoL παρά την ισομετρική οπτική που συνηθίζεται στα aRPG, έχει αρκετά στοιχεία action, αλλά δεν έχει ίχνος role-playing στοιχείων.

Τα aRPG χαρακτηρίζονται από έντονα Hack ‘n’ Slash στοιχεία, ενώ είθισται να έχουν και αρκετά Rogue-like elements (περισσότερα για αυτό σε άλλο ποστ 😉 )

Το έχουμε; Πάμε!

Diablo

Στις 31/12/1996 η Blizzard North παρουσιάζει το παιχνίδι που θα αλλάξει το gaming τοπίο για τα καλά. Το Diablo. Ένα παιχνίδι με απίστευτο story line (αποτελεί σχεδόν τα 2/3 όλου του franchise) και άκρως εντυπωσιακά για την εποχή εκείνη γραφικά. Δεν συζητάμε καν για την ατμόσφαιρα! Βασισμένο σε μια “dark medieval” αισθητική, σε έβαζε όλο και πιο μέσα στην ιστορία. Ήταν το πρώτο game με μεγάλη ποικιλία στο itemization που σου επέτρεπε να χτίσεις τον χαρακτήρα σου με τον δικό σου τρόπο, συνδυάζοντας τα items που θα “φορούσες” και τις skills που θα επέλεγες. Στην πορεία πρόσθεσαν και multiplayer και έτσι οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν σε ρεκόρ για την εποχή επίπεδα. Και αυτό το soundtrack!

– Να το παίξω το 2019?
– Όχι, είναι 23 χρονών θα σε κουράσει.

Diablo II

Μετά την μεγάλη επιτυχία της Blizzard North όλα τα τότε gaming forum παραμιλούσαν για το Diablo. Έτσι ο κόσμος όχι μονο ανυπομονούσε για το sequel, αλλά είχε πια πολύ υψηλές προσδοκίες. Το sequel είδε το φως της ημέρας στις 29/06/2000 με το Diablo 2 και όχι μόνο δεν απογοήτευσε, αλλά προσέλκυσε και νέο κοινό αφήνοντάς τους πάντες απόλυτα ικανοποιημένους. Παράλληλα, έκανε νέο ρεκόρ πωλήσεων το οποίο και κατέγραψε το Guinness!

Με σεβασμό, λοιπόν, στην πετυχημένη συνταγή του πρώτου μέρους, οι developers πήγαν τα πράγματα στο επόμενο επίπεδο. Εισήγαγαν την έννοια των acts που ήταν βασισμένα σε διαφορετικά themes και που περιελάμβαναν, εκτός από μία πόλη-safe zone, διαφορετικά maps tiles, mobs, cinematics και bosses.

Με βελτιωμένο gameplay, ατμόσφαιρα και γραφικά, αλλά και περισσότερες επιλογές σε classes, skills και stats που σε έκαναν να πιάσεις μολύβι και χαρτί και να ξαναθυμηθείς τα μαθηματικά που ήξερες, το παιχνίδι ήταν αναμφισβήτητα μια επιτυχία.

Ένα χρόνο μετά ήρθε και το expansion Lord of Destruction που πρόσθεσε εκτός από δύο νέα classes και ένα νέο act, τα Runewords τα οποία απογείωσαν για τα καλά το game. Το Diablo 2 είναι ένα game που με “κράτησε” επί 10 χρόνια!

– Να το παίξω το 2019?
– Ναι!! Για την καλτίλα.

Sacred

Ανυπομονώντας για το Diablo 3, στις 19/03/2004 μας ήρθε ένα δωράκι από την Ascaron Entertainment, εν ονόματι Sacred. Πατώντας γερά στην συνταγή του Diablo και έχοντας συμπαθητικά γραφικά και ατμόσφαιρα, το Sacred σου εξασφάλιζε μία ευχάριστη εμπειρία με το πολύ έξυπνο χιούμορ του και τις ωραίες ατάκες. Δεν ήταν ΤΟ παιχνίδι που ντε και καλά έπρεπε να παίξεις, αλλά περνούσες καλά.

Δυστυχώς, τα sequel του δεν τα πήγαν τόσο καλά, με το Sacred 2 να μπλέκει σε “καλά” γραφικά που απλά δεν ήταν έτοιμα και τα υπόλοιπα παιχνίδια της σειράς  να το ρίχνουν στο “arcade”.

– Να το παίξω το 2019?
– Όχι, είναι έχει “γεράσει” άσχημα.

Titan Quest

Στις 26/06/2006 η THQ Nordic έρχεται να ταράξει τα νερά του είδους, πλασάροντας ένα νέο aRPG που δεν φοβάται να διαφοροποιηθεί από το Diablo. Το όνομά του; Titan Quest.

Με καθηλωτικά για την εποχή του γραφικά – τα οποία στέκονται άνετα μέχρι και στις μέρες μας – το παιχνίδι εξελίσσεται στην Αρχαία Ελλάδα. Εμείς καλούμαστε να βοηθήσουμε μυθικούς ήρωες και θεούς, για το λογαριασμό των οποίων σκοτώνουμε τιτάνες και όχι μόνο. Αλήθεια τώρα, ποιος δεν θέλει να παίξει κάτι τέτοιο?

Αξίζει να τονίσουμε πως είναι το πρώτο aRPG που επιτρέπει στον χρήστη να φτιάξει multiclasses, προσφέροντας έτσι αρκετα builds για πειραματισμό.

Το παιχνίδι όχι μόνο δεν έχει πεθάνει μετά από τόσα χρόνια, αλλά πήρε ένα νέο expansion – που κανείς δεν περίμενε – και παίζετε μέχρι σήμερα από ένα μικρό, αλλά φανατικό community. Και για του λόγου το αληθές, δείτε με τα μάτια σας:

– Να το παίξω το 2019?
– Ναι! Μπορεί να υπάρχει το πιο εξελιγμένο Grim Dawn (βλέπε παρακάτω), αλλά αν η Ελληνική μυθολογία είναι το “χούι” σου, τότε αυτό είναι το game για σένα!

Torchlight

Αφού σκουπίσαμε τα δάκρυά μας όταν η Blizzard North διαλύθηκε και τα δικαιώματα του Diablo πήγαν στην μαμά εταιρεία Blizzard Entertainment, μάθαμε ότι ένας developer από την αρχική ομάδα ίδρυσε μια νέα εταιρία, την Runic Games. Σύντομα ανακοίνωσε πως θα κυκλοφορούσε το πρώτο της παιχνίδι στις 27/10/2009. Η χαρά μου, δυστυχώς, κόπηκε όταν έπιασα στα χέρια μου το Torchlight. Πάλι καρτουνίστικα γραφικά; Μα γιατί;. Επιδημία έπεσε;  (εισπνοή – εκπνοή – εισπνοή – εκπνοή, οκ cool, πάμε).

Είχε όμως και μια πάααααρα, πάρα πολύ καλή ιδέα: pet με δικό του inventory, το οποίο μπορούσες να στείλεις όποτε ήθελες στην πόλη να πουλήσει items ενώ εσύ συνέχιζες να σφάζεις… τον Γκούφι και την Μίνι! (εισπνοή – εκπνοή – εισπνοή – εκπνοή).

Λίγο αργότερα κυκλοφόρησε και το δεύτερο μέρος της σειράς, Torchlight 2 . Ίδια κοψιά απλά με περισσότερη ποικιλία σε classes/characters.

– Να το παίξω το 2019?
– Αν σου αρέσουν τα καρτουνίστικα γραφικά (εισπνοή – εκπνοή – εισπνοή – εκπνοή) ναι, παίξε το 2ο.

Diablo III

Diablo-III

Και φτάνει η στιγμή που η Blizzard Entertainment ανακοινώνει πως σκοπεύει να κυκλοφορήσει το πρώτο της Diablo game ever (και το τρίτο του franchise). Στις 15/05/2012 έρχεται στα χέρια μας το Diablo 3. Παίζοντας το game για 6 χρόνια έχω να πω πολλά αλλά θα προσπαθήσω να είμαι περιεκτικός και θα ξεκινήσω με τα θετικά.

Θετικά:

  • Είναι ένα καλοστημένο και αρκετά προσεγμένο παιχνίδι.
  • Τα γραφικά είναι ευχάριστα αν και είναι επηρεασμένα λίγο από το WoW (όχι όμως καρτούν)
  • Άψογο soundtrack
  • Η δράση και ο ρυθμός του παιχνιδιού και γενικότερα το gameplay είναι ότι καλύτερο έχω δει σε aRPG. Απόλαυση!
  • Μπορείς να αλλάζεις όποτε θέλεις το “build” του χαρακτήρα σου χωρίς να χρειάζεσαι tokens, gold κ.α, επιτρέποντας έτσι λάθη και πειραματισμούς.

Πάμε τώρα στα αρνητικά:

  • Απουσία PvP. Αγοράζοντας το παιχνίδι η εταιρία μας υποσχέθηκε ότι σε διάστημα λίγων μηνών θα πρόσθεταν σύστημα PvP (arena, capture the flag κτλ). Μπορεί να κατάπιαμε το γεγονός πως πληρώσαμε ένα “ατελές” παιχνίδι κατά το launch, παρόλα αυτά έξι μήνες μετά μας και χωρίς ίχνος PvP στον ορίζοντα, θα έλεγα πως μάλλον ήταν κάτι που δεν το ξεπεράσαμε ποτέ.
  • Ατμόσφαιρα. Η ατμόσφαιρα σε γενικές γραμμές είναι ΟΚ, αλλά για ένα τίτλο της σειράς Diablo, είναι απλά απαράδεκτη! Είναι αρκετά φωτεινό και με σχεδόν ανύπαρκτο “light radius”( σε σύγκριση πάντα με τους προκατόχους του). Για παράδειγμα, σε ένα σκοτεινό dungeon και βλέπεις όλο σχεδόν το map στο viewport σου, και όχι μέχρι εκεί μου “φωτίζει” ο χαρακτήρας σου. Για κάποιο λόγο έβαλαν και αρκετά fantasy items και “φτερά”, ενώ όλη η ατμόσφαιρα και το medieval στοιχείο των προηγούμενων τίτλων αντικαταστάθηκε από μια WoW αισθητική.

Έρχεται στις 25/03/2014 και το expansion του Reaper Of Souls να προσθέσει περισσότερα αρνητικά:

  • Αφαίρεση του Trade. Αφαιρούν το trade τελείως κάνοντας όλο το loot account-bound επειδή όπως ανακοίνωσαν υπάρχουν παράπονα ότι κανείς “δεν παίζει” και κάνουν μόνο trade. Δεν θα σχολιάσω πόσο βλακώδες είναι αυτό… αν κάποιος δεν παίζει πως θα βρει items για να κάνει trade; (To σχολίασα τελικά χεχε)
  • Απουσία περιεχομένου. Ένα νέο mode που εισήγαγε το expansion είναι τα Rifts και για να το προμοτάρουν μείωσαν από loot και exp records από όλα τα άλλα modes, περιορίζοντας σημαντικά το endgame σε ένα συγκεκριμένο πράγμα.
  • Exp grinding. Άθελά τους τα paragon levels έγιναν τόσο ισχυρά, που το game έχει μετατραπεί σε ένα ανελέητο exp grinding. Καταλήξαμε αντί να ψάχνουμε για items να μαζεύουμε paragon levels.

Για να συνοψίσω, το game δεν είναι κακό, κάθε άλλο, είναι από τα πιο καλά του είδους, μην πω το πιο καλό aRPG που κυκλοφορεί ως σήμερα (άποψή μου – μην με φάτε), αλλά έπρεπε να είχε ονομαστεί κάπως αλλιώς και όχι Diablo. Δεν του αξίζει αυτό το όνομα.

– Να το παίξω το 2019?
– Αν δεν έχεις παίξει κανένα Diablo, εννοείτε! Αν είσαι παλαίμαχος του Diablo, μπα, άστο καλύτερα.

Path of Exile

Path of Exile

Ή αλλιώς τo μοναδικό αξιοπρεπές δωρεάν aRPG που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή. Κυκλοφόρησε από την Grinding Gear Games στις 23/10/2013. Οι developers προσπάθησαν να στήσουν ένα game “κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν” του Diablo 2 και να το διαθέσουν δωρεάν και φαίνεται να πέτυχαν το σκοπό τους κρίνοντας από τα νούμερα.

Παρόλο το σεβασμό που έχω και που βασίζεται στο γεγονός πως είναι δωρεάν και όχι pay2win, το παιχνίδι κάθε άλλο από συνέχεια του Diablo 2 δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Γραφικά, gameplay και τα animations των χαρακτήρων μοιάζουν προχειροφτιαγμένα και “πεταμένα” μέσα στο παιχνίδι. Δεν λέω ότι το game είναι για πέταμα αλλά συνέχεια του Diablo; Δεν ξέρω τι είδαν παραπάνω ορισμένοι youtubers ή reviewers.

Grinding Gear Games στείλε μου στο mail μου μια προσφορ…. εεε μια εξήγηση θέλω να πω..

– Να το παίξω το 2019?
– Μόνο αν δεν θες να διαθέσεις χρήματα και θες κάτι free.

Grim Dawn

Στις 25/02/2016 βγήκε το παιχνίδι που οι aRPG fans θα ευχαριστηθούν όσο λίγα στο είδος. Η εταιρία Crate Entertainment έχοντας στο δυναμικό της τους developers του Titan Quest, θα καταφέρει να φτιάξει ένα game που χαρακτηρίζεται από ένα μοναδικό κράμα μεσαιωνικής και βικτωριανής ατμόσφαιρας.

Η ανάπτυξη των χαρακτήρων στο Grim Dawn είναι πανομοιότυπη με αυτή του Titan Quest και τα γραφικά είναι ότι καλύτερο έχω δει σε παιχνίδι aRPG εδώ και πολύ καιρό. Μάλιστα κατάφεραν να το πετύχουν χωρίς να καταφύγουν σε υπερβολές που δεν μπορούν να στηρίξουν. Το gameplay από την άλλη μεριά θέλει λίγο βελτίωση, αλλά κατά τ’ άλλα πρόκειται για ένα πολύ προσεγμένο παιχνίδι. Έχει μάλιστα ήδη βγει ένα expansion, ενώ ετοιμάζεται και δεύτερο.

– Να το παίξω το 2019?
– Αν είσαι νέος στα aRPG, με το Diablo 3 θα περάσεις πιο ωραία. Αν είσαι μυημένος στο είδος, το Grim Dawn είναι ότι καλύτερο έχω να σου προτείνω.

Όσο καιρό παίζω aRPG (18 χρόνια περίπου) συνάντησα αρκετά παιχνίδια του είδους που ήταν αντιγραφές της κουλτούρας και του στυλ του Diablo, χωρίς δηλαδή να έχουν να προσφέρουν κάτι καινούριο. Ήταν βαρετά και μονοδιάστατα και δεν αξίζουν καν την αναφορά σε αυτό το post. Έχουμε φτάσει σε σημείο – κατι που ισχύει για όλα τα είδη video games – να θεωρούμε την πρωτοτυπία ένα απλό “συν” στο σύνολο και όχι σαν κάτι το αυτονόητο. Ακούγεται πολύ συχνά η φράση “το τάδε είναι αντιγραφή του τάδε, αλλά είναι καλό” (και εγώ το έκανα παραπάνω). Όχι. Πρέπει να λέμε είναι αντιγραφή. Τέλος. Δεν πληρώνω για κάτι τέτοιο.

Αν συνεχίσουμε να το ανεχόμαστε (μιλάω για τα aRPG τώρα) δεν θα δούμε ποτέ κάποιο νέο παιχνίδι που θα έχει το ανάλογο impact που είχε το Diablo 2 ή το Titan Quest. Η τεμπελιά είναι και θα είναι πάντα πιο εύκολη από την δημιουργικότητα και αν δεν έχει το ανάλογο feedback θα γίνει και πιο επικερδής.